تبلیغات
عرضه ارز های دیجیتال رایگان در شبکه های اجتماعی قابل اعتماد هستند؟ مفاهیم پایه

کلاهبرداران ارز دیجیتال با چه روش هایی کلاهبرداری می کنند؟

  • توسط sajjad
  • 15 دقیقه

بازار ارز های دیجیتال یکی از مهم ترین و بزرگ ترین بازار های مالی در جهان به شمار می رود. روزانه معاملات بسیار زیادی در بازار ارز های دیجیتال انجام می شود و کاربران بسیار زیادی هم در حوزه ارز های دیجیتال فعالیت دارند. با توجه به اهمیت بالای بازار ارز های دیجیتال مسئله امنیت مهم ترین چالش برای کاربران می باشد زیرا در حال حاضر متاسفانه در حوزه رمز ارز ها کلاهبرداری های زیادی صورت می گیرد. کلاهبرداران ارز دیجیتال از روش های مختلفی دست به کلاهبرداری زده که تعداد این افراد هم کم نیست. معمولا زمانی که یک کلاهبرداری در حوزه ارز های دیجیتال صورت می گیرد تمام اخبار ارز ها را تحت الشعاع خود قرار می دهد و ممکن است برای مدت ها تیتر یک سایت های خبری باشد.

با توجه به کلاهبرداری های صورت گرفته در حوزه ارز های دیجیتال باعث شده برخی از کاربران از فعالیت در این حوزه ترس داشته باشند. برای آن که در حوزه ارز های دیجیتال از کلاهبرداری ها در امان باشید باید به نکات مهم و ضروری زیادی توجه داشته باشید. در این مقاله به مهم ترین نکات پیرامون کلاهبرداری در حوزه ارز های دیجیتال اشاره شده است و شما با خواندن دقیق مطالب می توانید ترید های امن انجام داده و همچنین از کلاهبرداری ها جلوگیری کنید.

چگونه راه های کلاهبرداران ارز دیجیتال را بشناسیم؟

چگونه راه های کلاهبرداران ارز دیجیتال را بشناسیم؟

کلاهبرداری نه تنها در حوزه ارز های دیجیتال بلکه در دیگر صنف ها هم صورت می گیرد. بازار ارز های دیجیتال بسیار گسترده می باشد و کلاهبرداری ها با روش های مختلفی صورت می گیرد. قطعا برای افرادی که در حوزه ارز های دیجیتال فعالیت دارند در امان ماندن از کلاهبرداری ها یک چالش بزرگ به شمار می رود. اولین کاری که برای در امان ماندن از کلاهبرداری در حوزه ارز های دیجیتال باید انجام دهید آگاهی از روش های و راه های می باشد که افراد از طریق آن ها دست به کلاهبرداری می زنند که در قسمت زیر اصلی ترین و مهم ترین راه هایی که از طریق آن ها کلاهبرداری صورت می گیرد ذکر شده است:

  • طرح های پانزی، هرمی و شبکه ای
  • استخراج ابری و ربات های تلگرامی استخراج
  • هک کردن
  • صرافی ها و کیف پول های تقلبی
  • صفحات جعلی و فیشینگ
  • تیم های پشتیبانی غیر مطمئن و تقلبی
  • اهدای رایگان ارز های دیجیتال در فضای مجازی
  • استخراج با موبایل و کامپیوتر
  • فروش توکن های بی ارزش
  • پامپ و دامپ
  • علائم و هشدار های رایج

مواردی که ذکر شد همگی جزو مهم ترین عواملی هستند که باعث کلاهبرداری می شود. معمولا کلاهبرداران با استفاده از این روش ها اقدام به سوء استفاده و کلاهبرداری می کنند و در صورتی که یک کاربر به درستی در مورد این عوامل شناخت داشته باشد و به آن ها توجه داشته باشد، می تواند از سرمایه خود به درستی محافظت کرده و از شر کلاهبرداران در امان باشد. اگر کاربر به آن ها توجه نداشته باشد به طور مثال از یک کیف پول نا معتبر استفاده کند و یا گول تبلیغات فضای مجازی را بخورد، با دست خودش سرمایه اش را در معرض خطر قرار می دهد.

پیگیری سرقت ارز دیجیتال ممکن است؟

فرض کنید که از یک کاربر به روش های مختلف کلاهبرداری صورت گرفته است. حال با توجه به این مورد تکلیف سرمایه از دست رفته کاربر چه می شود و آیا امکان شکایت و پیگیری وجود دارد یا دیگر کاری از دست کسی ساخته نیست و این مسئله یک چالش جدی برای کاربران است.

در حال حاضر با توجه به گفته های آرمان باباگل (وکیل پایه یک دادگستری) امکان شکایت و درخواست حقوقی برای رسیدگی به کلاهبرداری وجود دارد. آرمان باباگل افزود در صورت قصد شکایت افراد می توانند با مراجعه به نزدیک ترین دفاتر خدمات قضایی نسبت به شکایت خود اقدام کنند که می بایست مراحل مختلفی را طی کنند.

سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال کدامند؟

سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال کدامند؟

در قسمت های قبل اشاره شد که یکی از شیوه های کلاهبرداری از طریق سایت ها می باشد. به طور مثال برخی از افراد با ایجاد  صرافی های ارز دیجیتال یا کیف پول های ارز دیجیتال اقدام به کلاهبرداری از کاربران خود می کنند که تعداد آن ها کم هم نیست و تا کنون در سرتاسر جهان چنین صرافی هایی بوده اند. بسیاری از این صرافی ها با شکایت کاربران دستگیر شده اند که اکثر این صرافی ها هم مربوط به کشور های آسیای شرقی مانند کره جنوبی می باشند. در قسمت زیر نام معروف ترین سایت ها و صرافی هایی که اقدام به کلاهبرداری و سوء استفاده از کاربران خود کرده اند ذکر شده است.

سایت BitKRX

در سال 2017 میلادی بود که در کرده جنوبی به یک باره حجم زیادی از اعتراضات نسبت به صرافی BitKRX شکل گرفت. در این سال کاربرانی که از این صرافی برای معاملات خود و دیگر فعالیت های حوزه ارز دیجیتال استفاده می کردند خبر از کلاهبرداری این صرافی را دادند. پس از آن هجمه های زیادی بر علیه این صرافی صورت گرفت به طوری که پای مقامات کره ای هم به این ماجرا باز شد و پس از تحقیق ها مشخص شد که این صرافی از تعداد بی شماری ارز کاربران خود کلاهبرداری کرده است. این صرافی در ابتدا به قدری کار خود را قدرتمند آغاز کرد که برخی ها بر این گمان بودند که به زودی به بهترین صرافی ارز دیجیتال تبدیل خواهد شد اما به یک باره پشت پرده این صرافی رو شد و مدیران آن هم دستگیر شدند.

سایت Coinbit

کوین بیت یکی دیگر از سایت هایی می باشد که افشاگری های زیادی علیه کلاهبرداری ها آن شکل گرفته است. کوین بیت سومین صرافی برتر کره جنوبی بود اما کلاهبردارانی که قبلا توسط پلیس کره دستگیر شده بودند اعلام کردند که فعالیت های سایت کوین بیت هم جعلی می باشد. پس از آن باز هم پای پلیس به این ماجرا باز شد و با تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که بیش از 99 درصد فعالیت های این صرافی جعلی بوده و کلاهبرداری های زیادی هم از طریق این سایت صورت گرفته است.

سایت pi

سایت pi

اگر در بازار ارز های دیجیتال فعالیت دارید به احتمال زیاد اخبار پای نتورک به گوشتان رسیده است. پای نتورک یکی از معروف ترین سایت های صرافی در جهان بود که چندی پیش به یک باره هجمه های زیادی علیه آن ایجاد شد و این سایت به کلاهبرداری از کاربران متهم شد. در حال حاضر بسیاری از کاربران می پرسند که آیا این سایت کلاهبرداری است یا اخبار آن شایعه می باشد که در رابطه با این موضوع باید بگوییم که اتهامات علیه این سایت جهت کلاهبرداری تایید شده است. این سایت معمولا کاربران کشور هایی مانند ونزوئلا، هند و ایران که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند را مورد هدف خود قرار می دهد و اکثر کلاهبرداری های صورت گرفته توسط این سایت از کاربران این کشور ها بوده است. البته نا گفته نماند که پای نتورک تنها یک سایت صرافی نیست بلکه به عنوان یک ارز دیجیتال هم شناخته می شود.

بزرگترین کلاهبرداران ارز دیجیتال

علاوه بر سایت ها که معمولا به صورت گروهی فعالیت دارند برخی افراد هم هستند که از طریق سایت های مختلف و یا در روند معاملات اقدام به کلاهبرداری می کنند. برخی از این کلاهبرداری ها به قدری بزرگ بوده است که به عنوان بزرگ ترین کلاهبرداری صورت گرفته در حوزه ارز های دیجیتال یاد می شوند و افرادی هم که دست به این کار زده اند به عنوان بزرگ ترین کلاهبرداران این حوزه یاد می شوند.

بدون شک یکی از بزرگ ترین کلاهبرداری های ارز دیجیتال در آفریقای جنوبی شکل گرفت. دو برادر که بنیان گذار صرافی آفریکریپت بودند دست به یک کلاهبرداری زدند که در حال حاضر به عنوان بزرگ ترین و بی سابقه ترین کلاهبرداری ارز دیجیتال شناخته می شود. آن ها با سرقت بیش از 69 هزار بیت کوین که در آن زمان ارزش آن ها حدود 3.6 میلیارد دلار برآورد شد به عنوان بزرگ ترین کلاهبرداران ارز های دیجیتال معروف هستند. پس از آن مالباختگان با همکاری یکی از بزرگ ترین شرکت های حقوقی آفریقای جنوبی به دنبال پیدا کردن رد پای این دو برادر رفتند اما با توجه به این که ارز های دیجیتال در کشور های آفریقایی هنوز به رسمیت شناخته نشده اند اقدام قانونی برای این کار دشوار است. 

کلاهبرداری ارز دیجیتال در ترکیه

کلاهبرداری ارز دیجیتال در ترکیه

در قسمت گذشته در مورد یکی از بی سابقه ترین کلاهبرداری های ارز دیجیتال که در آفریقای جنوبی صورت گرفت توضیحاتی ارائه شد. اما یکی دیگر از کلاهبرداری های بزرگ در حوزه ارز دیجیتال در کشور ترکیه که همسایه شمال غربی ایران می باشد صورت گرفته است.

چندی پیش اخباری مبنی بر سرقت 2 میلیارد دلاری در یکی از صرافی های ارز دیجیتال در ترکیه منتشر شد. پس از آن پلیس ترکیه وارد ماجرا شد و مشخص شد که مدیر عامل این صرافی از ترکیه فرار کرده است اما تا کنون توانسته 62 نفر از عاملان این کلاهبرداری را دستگیر کند. این صرافی که از طریق آن کلاهبرداری صورت گرفته است، صرافی تادکس می باشد که بین 2 تا 10 میلیارد دلار از سرمایه کاربران خود را در اختیار دارد و با کلاهبرداری 2 میلیارد دلاری از کاربران خود حواشی بسیار زیادی ایجاد کرد و در حال حاضر پلیس ترکیه هم به دنبال پیدا کردن مدیر عامل این صرافی می باشد.

جدول اطلاعات

در قسمت زیر به مهم ترین سوالات و نکات مهم در رابطه با کلاهبرداران ارز دیجیتال اشاره شده است. هر کدام از موارد ذکر شده در جدول زیر از اهمیت بالایی در حوزه ارز های دیجیتال برخوردار هستند.

راه های شناخت کلاهبرداری چیست؟فروش توکن های بی ارزش، صرافی ها و کیف پول های غیر معتبر و …
معروف ترین سایت هایی که کلاهبرداری کرده اند کدامند؟سایت های BitKRX، Coinbit و pi
بزرگ ترین کلاهبرداری ارز دیجیتال تاریخ در کجا رخ داد؟در کشور آفریقای جنوبی و از طریق صرافی آفریکریپت
بیشترین حجم کلاهبرداری ارز دیجیتال چقدر بوده است؟دزدی 69 هزار بیت کوین به ارزش 3.6 میلیارد دلار
پروژه های کلاهبرداری ارز دیجیتال چه بودند؟

پروژه های کلاهبرداری ارز دیجیتال چه بودند؟

پروژه هایی که افراد برای کلاهبرداری از کاربران در حوزه ارز های دیجیتال شکل می دهند با یک دیگر متفاوت است. به طور مثال ممکن است عده ای با ایجاد یک پروژه با عنوان ارز دیجیتال رایگان کاربران را وارد سایت ها و لینک های خود کنند و از این طریق کلاهبرداری انجام دهند. یا ممکن است برخی با ایجاد یک سایت به عنوان صرافی ارز دیجیتال اقدام به کلاهبرداری کنند. در حال حاضر اکثر پروژه هایی که با استفاده از آن ها کلاهبرداری صورت می گیرد ایجاد یک سایت به عنوان صرافی یا کیف پول هستند که در قسمت های قبل به چند مورد از آن ها اشاره شد.

البته پروژه های کلاهبرداری فقط از طریق ایجاد سایت های صرافی و کیف پول نیست. گاهی اوقات افراد با ایجاد شبکه های هرمی دست به کلاهبرداری های کلان در حوزه ارز های دیجیتال می زنند. بیشتر این شرکت ها در ایران می گویند نماینده مالزی یا کره جنوبی هستند.

کلاهبرداران ارز دیجیتال از چه شگرد هایی استفاده می کنند؟

هر یک از کلاهبرداران شگرد های مختلفی را در هر یک از این روش ها پیاده می کند که باعث ترغیب کاربر شده و می توانند به راحتی از آن سوء استفاده و کلاهبرداری کنند. به طور مثال یکی از روش های کلاهبرداری فروش توکن های بی ارزش می باشد. ممکن است شگرد برخی از کلاهبرداران در این روش تبلیغات زیاد و انتشار اخبار کذب در رابطه با یک توکن باشد و این توکن را به نوعی توصیف کند که کاربر تصور کند که این ارز مزایای زیادی دارد. حال از طرفی ممکن است شگرد یک کلاهبردار برای فروش یک توکن بی ارزش، روش های دیگری باشد به طور مثال تحلیل های غلطی در مورد این توکن منتشر کند و کاربر تصور کند که در آینده این ارز ارزشی چند برابر پیدا خواهد کرد. در این قسمت به شگرد هایی که کاربران با استفاده از آن ها اقدام به کلاهبرداری می کنند ذکر شده است.

صرافی ها و کیف پول های تقلبی

یکی از شگرد های کلاهبرداران برای کلاهبرداری ایجاد صرافی ها و کیف پول های تقلبی است. کلاهبرداران صرافی ها و کیف پول های خود را به قدری تبلیغ کرده تا کاربران به آن ها اعتماد کرده و معاملات خود را با استفاده از آن ها انجام دهند. پس از گذشت مدتی که سرمایه گذاران از این صرافی و کیف پول ها مطمئن می شوند به یک باره سرمایه و حساب های کاربری آن ها مسدود شده و عوامل این صرافی ها و کیف پول ها از کاربران کلاهبرداری می کنند.

تیم های پشتیبانی غیر مطمعن و تقلبی

یکی دیگر از شگرد های کلاهبرداری تیم های پشتیبانی می باشند. ممکن است تا کنون در فضای مجازی بار ها تبلیغ تیم های پشتیبان را دیده باشید. این تیم های پشتیبان پس از آن که توانستند برای مدتی رضایت کاربران را جلب کرده و در نظر کاربران قابل اعتماد شوند به یک باره از سرمایه کاربران خود کلاهبرداری کرده که نظیر آن در ایران و سایر کشور های جهان هم کم نیست.

اهدای رایگان ارز های دیجیتال در فضای مجازی

ممکن است تا کنون در تلگرام و اینستاگرام تبلیغ های زیادی در رابطه با اهدای ارز دیجیتال به صورت رایگان دیده باشید. این روش هم یکی دیگر از شگرد  های افراد برای کلاهبرداری می باشد و بسیار هم خطرناک است. کلاهبرداران معمولا با تبلیغ در جهت اهدای ارز دیجیتال رایگان کاربران را ترغیب به استفاده از سایت یا ربات ها خود کرده و از این طریق کلاهبرداری های زیادی انجام می دهند.

عرضه ارز های دیجیتال رایگان در شبکه های اجتماعی قابل اعتماد هستند؟

عرضه ارز های دیجیتال رایگان در شبکه های اجتماعی قابل اعتماد هستند؟

در قسمت های مختلف این مقاله اشاره شد که یکی از شگرد ها و راه های کلاهبرداری افراد از طریق عرضه ارز دیجیتال رایگان است. در قسمت گذشته هم در مورد این موضوع جداگانه توضیحاتی ارائه شد و با توجه به حرف های گفته شده عرضه ارز های دیجیتال اللخصوص در شبکه های اجتماعی مانند توییتر، تلگرام و اینستاگرام به هیچ عنوان قابلی اعتماد نیستند و کلاهبرداری های زیادی از این طریق صورت می گیرد.

در صورتی که شما در شبکه های اجتماعی تبلیغات مربوط به عرضه ارز دیجیتال رایگان را مشاهده کردید، بدون توجه از آن ها عبور کنید. در صورتی که شما نیز مانند برخی از کاربران دیگر گول تبلیغات این چنینی را بخورید ممکن است از شما هم کلاهبرداری های زیادی صورت گیرد.

تبلیغات گسترده در رابطه با معامله یک ارز دیجیتال شگرد کلاهبرداران ارز دیجیتال است؟

به طور مثال افراد در پروژه های مختلف مانند ایجاد صرافی و کیف پول تقلبی، ایجاد تیم پشتیبانی نا مطمئن و یا تبلیغ ارز دیجیتال رایگان در فضای مجازی افراد و سایر کاربران را ترغیب به استفاده از آن ها می کنند و معمولا هر چه این تبلیغات گسترده تر و بیشتر باشد افراد بیشتر و زود تر به آن ها اعتماد می کنند. با استفاده از این روش تا کنون کلاهبرداری های بسیار زیادی صورت گرفته است. اگر در بازار ارز های دیجیتال فعالیت دارید ممکن است بار ها تبلیغ یک منبع مانند تبلیغ یک کیف پول را بار ها دیده باشید اما به یک باره متوجه می شوید که این کیف پول تقلبی بوده و از کاربران بسیار زیادی کلاهبرداری کرده است به همین دلیل تبلیغات گسترده و فراوان جزو شگرد های کلاهبرداران می باشد.

سوالات متداول

آیا در حوزه ارز های دیجیتال کلاهبرداری صورت می گیرد؟

امروزه در حوزه ارز های دیجیتال هم کلاهبرداری های زیادی صورت می گیرد که در طول مقاله به آن ها اشاره شده است.

معروف ترین سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال کدامند؟

سایت های پای نتورک، BitKRX و کوین بیت معروف ترین سایت های کلاهبرداری رمز ارز ها هستند.

روش های کلاه برداری در حوزه ارز های دیجیتال چیست؟

طرح های پانزی و هرمی و شبکه ای، استخراج ابری و ربات های تلگرامی استخراج، هک کردن، صرافی ها و کیف پول های تقلبی، صفحات جعلی و فیشینگ، تیم های پشتیبانی غیر مطمئن و تقلبی، اهدای رایگان ارز های دیجیتال در فضای مجازی، فروش توکن های بی ارزش معروف ترین روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال هستند.

بیشترین حجم کلاهبرداری ارز دیجیتال چقدره بوده است؟

بالاترین حجم کلاهبرداری در حوزه ارز های دیجیتال دزدی 69 هزار بیت کوین به ارزش 3.6 میلیارد دلار بوده است.

بزرگ ترین کلاهبرداری ارز دیجیتال در کدام کشور رخ داده است؟

در کشور آفریقای جنوبی و از طریق صرافی آفریکریپت.

میزان کلاهبرداری صورت گرفته در صرافی تادکس در کشور ترکیه چقدر بوده است؟

حجم کلاهبرداری از طریق این صرافی 2 میلیارد دلار بوده است.

آیا امکان پیگیری کلاهبرداری ارز دیجیتال وجود دارد؟

با توجه به سخنان برخی از وکیل های پایه یک دادگستری امکان شکایت در این زمینه فراهم است.

چگونه برای کلاهبرداری ارز دیجیتال شکایت کنیم؟

با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می توانید شکایت خود را انجام دهید.

آیا ارز های دیجیتال رایگان قابل اعتماد هستند؟

ارز های دیجیتال رایگان تنها تبلیغ برای سوء استفاده بوده و به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند.

چگونه از شر کلاهبرداران ارز دیجیتال در امان بمانیم؟

برای آن که از شر کلاهبرداران در امان باشید به هیچ تبلیغی توجه نکرده و از صرافی و کیف پول های معتبر استفاده کنید.

معتبر ترین صرافی های ارز دیجیتال کدامند؟

صرافی های بایننس، کوکوین، کراکن، هوبی گلوبال و یونی سوآپ معتبر ترین کیف پول های ارز دیجیتال هستند.

اکثر کلاهبرداری های ارز دیجیتال از چه طریقی شکل می گیرد؟

صرافی و کیف پول های تقلبی، هک کردن، اهدای ارز دیجیتال رایگان و صفحات جعلی پر استفاده ترین شگرد های کلاهبرداری هستند.

منظور از پامپ و دامپ چیست؟

منظور از این عبارت یعنی دست بردن به قیمت اصلی ارز های دیجیتال توسط کلاهبرداران می باشد.

آیا با هک کردن هم در بازار ارز های دیجیتال کلاهبرداری می شود؟

یکی از شیوه های کلاهبرداری هک کردن سایت ها و حساب های کاربری می باشد.

شیوه کلاهبرداری در طرح های هرمی چگونه است؟

تبلیغات دروغین در رابطه با سرمایه گذاری و ترغیب افراد و سایر کاربران شیوه کلاهبرداری در طرح های هرمی می باشد.

امتیاز دهید
sajjad

sajjad

سجاد نوری عضو گروه seo و بهینه سازی بیستکس هستم. شما می توانید مطالب من را از صفحه من دنبال کنید.

0 نظر

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها