تبلیغات
شاخص فاندامنتال مقالات آموزشی

لیست شاخص های تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

  • توسط sara
  • 13 دقیقه

یکی از اصطلاحات رایج و پر کاربرد در میان معامله گران بازار ارزهای دیجیتال شاخص فاندامنتال می ‌باشد. شاید برای اغلب افراد تازه وارد و تریدر های تازه کار به این بازار گسترده سوال باشد که شاخص فاندامنتال یا FCAS چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شاخص فاندامنتال به عنوان معیاری برای سنجش سلامت پروژه های رمز ارزها شناخته می شود و براساس این شاخص به ارزهای دیجیتال از نظر اعتبار و کارایی رتبه و امتیاز مخصوص به آن تعلق می گیرد.

در واقع در کنار اهمیت بسزایی که تحلیل تکنیکال در بازار ارز دیجیتال برای پیش بینی روند و آینده بازار دارد، با استفاده از شاخص فاندامنتال و معیار هایی که در آن تعریف شده است مشخص می شود که آیا یک ارز با توجه به هدف پروژه و ساختار تشکیلاتی اش ارزش سرمایه گذاری و صرف هزینه دارد یا خیر این امر به خصوص در رابطه با سرمایه گذاری های بلند مدت از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه صرافی ارز دیجیتال بیستکس باشید.

FCAS چیست؟

FCAS چیست؟

در خصوص این که اصطلاح FCAS چه باشد؟ باید گفت که این واژه مخفف عبارت Fundamental crypto Asset Score می باشد که به عنوان معیار و شاخصی برای ارزیابی و مقایسه سلامت و اعتبار پروژه های مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع تحلیل فاندامنتال که به عنوان شاخص FCAS شناخته می شود به علم بررسی متغیرهای مختلف مالی اقتصادی و دیگر عوامل تغییرپذیر مربوط به یک دارایی می شود که در نهایت منجر به تعیین ارزش حقیقی فعلی و احتمالی آن در آینده می شود.

در واقع روش تحلیل در فاندامنتال به این صورت است که یک تحلیلگر با ارزیابی و تحلیل شرایط موجود یک پروژه یا شرکت، آن را از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار می دهد و در کنار آن اخبار و رویداد های مهم آن را نیز پیگیری می کند سپس با آنالیز تمام جوانب و عوامل موثر بر یک پروژه شرکت یا دارایی به ارزش ذاتی و پتانسیل های بالقوه آن پروژه در آینده دست می یابد.

شاخص فاندامنتال ارز دیجیتال چیست؟

شاخص های فاندامنتال ارز دیجیتال در واقع شاخص هایی هستند که تحلیلگران ارز دیجیتال براساس آن ارزهای رایج در بازار ارز دیجیتال را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند. این امتیاز دهی به هر کدام از ارزهای دیجیتال براساس اصول و شاخص های متعددی انجام می شود برخی از این شاخص ها عبارتند از:

حجم معاملات

یکی از مهمترین شاخص‌ هایی که برای ارزیابی فاندامنتال یک ارز مورد بررسی قرار می گیرد حجم معاملات آن طی ۲۴ ساعته شبانه روز می باشد. با بررسی این شاخص می ‌توان به نتایج مهمی در رابطه با ارزهای دیجیتال دست یافت. به این صورت که اگرحجم معاملات یک ارز در یک بازه زمانی مشخص کاهش پیدا کند به معنای کاهش قیمت آن می باشد و در نتیجه سرمایه گذاری در آن سود آور نخواهد بود چرا که سرمایه‌گذار با مشکل نقدینگی مواجه خواهد شد.

در صورتی که حجم معاملات افزایش پیدا کند و به دنبال آن قیمت آن ارز نیز افزایش پیدا کند به معنای آن است که ارز مورد نظر با گرایش بازار مواجه شده و احتمال این که در آینده قیمت آن افزایش پیدا کند وجود دارد در نتیجه سرمایه‌گذاری در آن سود آور خواهد بود.

بررسی کلی و تاریخچه ارز دیجیتال

با بررسی کلی و مطالعه تاریخچه مربوط به یک ارز دیجیتال می توان دید مفیدی در رابطه با یک ارز برای تحلیل گران ایجاد کند. با توجه به اینکه در حال حاضر پروژه‌ های زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که برخی از آن ها نسبت به برخی دیگر از قدمت بیشتری برخوردارند.

هر کدام از این پروژه ها پلتفرم، تکنولوژی و خدماتی را عرضه می‌کرده‌اند و با ظهور تکنولوژی بلاکچین این پروژه ها توانسته اند با به کارگیری تکنولوژی بلاک چین در پلتفرم خود و ارائه یک توکن در بازار فعالیت خود را گسترش و بهبود بخشند.

برنامه ها و اهداف پروژه در آینده

از دیگر عواملی که می ‌تواند در انتخاب ارز مورد نظر برای سرمایه گذاری موثر باشد اهداف و کارایی ارز مورد نظر در آینده می باشد. بنابراین یک تحلیلگر یا سرمایه گذار با بررسی برنامه های کاربردی و نقشه راهی که تیم ارائه دهنده ارز برای پروژه خود تعریف کرده اند می توان مشخص کرد که آیا ارز مورد نظر ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

همچنین با ارزیابی برنامه هایی که با آن ها در گذشته اعلام کرده‌اند می‌ توان عملکرد آن ها را نسبت به آنچه که بیان کرده اند و موفقیت آن ها در انجام اهداف شان سنجید. چرا که اگر پروژه ارز مورد نظر آن طور که باید برنامه و هدف به روز نداشته باشد و نتواند به برنامه‌ های گذشته‌ اش آن طور که باید عمل کرده باشد نمی‌ توان به طور قطع یقین به آن ارز برای سرمایه گذاری در آینده اعتماد کرد.

جدول اطلاعات

مهم ترین نکات و اطلاعات مربوط به شاخص فاندامنتال عبارتند از :

موضوعشاخص فاندامنتال
اصطلاح دیگر شاخص فاندامنتالFCAS
شاخص FCASبه عنوان معیاری برای سنجش سلامت پروژه های رمز ارزها شناخته می شود.
تحلیل های بازار های مالیتحلیل تکنیکال و فاندامنتال
نماد شاخص دلار آمریکانمادUSDX

بهترین شاخص های فاندامنتال

شاخص های فاندامنتال شاخص هایی هستند که تحلیلگران باتوجه به آن پروژه‌ های مختلف را در عرصه های مالی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌ دهند و با این بررسی ها مشخص می شود که آیا پروژه مورد نظر ارزش سرمایه گذاری دارد؟ و یا اینکه یک پروژه سودآور خواهد بود؟ البته این امتیاز دهی به صورت نسبی بوده و با مقایسه پروژه های مختلف با یکدیگر صورت می گیرد.

براساس این شاخص ها و پارامتر ها یک رنج امتیاز دهی ۰ تا ۱۰۰۰ را در نظر می‌گیرند و سپس این رنج بندی را به ۵ دسته تقسیم می کنند. با توجه به قرارگیری هر پروژه در هر کدام از این رنج ها مشخص می شود که از نظر اعتبار و امتیاز گیری در چه جایگاهی می باشد.

از مهم ترین شاخص هایی که براساس آن پروژه ها را مورد ارزیابی قرار می دهند می توان به فعالیت کاربران، بلوغ کاربر و رفتار توسعه دهنده اشاره کرد.

شاخص های تحلیل فاندامنتال خریدنی است؟

شاخص های تحلیل فاندامنتال خریدنی است؟

تحلیل فاندامنتال یکی از عوامل مهم و بسیار تاثیرگذار در تصمیم گیری افراد برای سرمایه‌گذاری در زمینه پروژه‌ های مختلف مالی مختلف به خصوص ارز دیجیتال و بازار فارکس می باشد. این امر به خصوص در رابطه با سرمایه‌گذاری‌ های بلند مدت از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که باید قبل از سرمایه گذاری در آن از کارایی و سلامت پروژه اطمینان حاصل کرد تا سرمایه فرد به خطر نیفتد.

به همین خاطر پکیج هایی در رابطه با شاخص های فاندامنتال در بازار وجود دارد که افراد می‌ توانند با خریداری آن ها اطلاعات لازم را در رابطه با پروژه مورد نظر خود کسب کنند. البته این اطلاعات فاندامنتال به صورت رایگان در برخی از وب سایت ها به خصوص سایت کوین مارکت کپ عرضه شده است و در دسترس عموم قرار دارد.

فاندامنتال شاخص دلار چیست؟

شاخص دلار آمریکا که با نماد USDX هم شناخته می‌ شود یکی از شاخص‌ های مهم در بازار سرمایه می باشد. این شاخص که متشکل از شش ارز مهم جهانی می باشد و در آن ارزش دلار را در مقایسه با این شش ارزها مورد ارزیابی قرار می دهند.

فاندامنتال شاخص دلار مربوط می شود به تمام خبر های مربوط به این شاخص و همچنین با ارزیابی فاندامنتال این شاخص وضعیت دلار را در بازار مورد ارزیابی قرار می دهند.

شاخص های فاندامنتال فارکس به چه صورت است؟

در بازار فارکس تحلیلگران در کنار توجه ویژه ای که به تحلیل های تکنیکال می دهند همواره به تحلیل های فاندامنتال نیز نگاه ویژه‌ای دارند. تحلیل های فاندامنتال در بازار فارکس که براساس شاخص ها و پارامتر های مختلفی صورت می گیرد تاثیر بسیار زیادی در نوسانات بازار و سوددهی معاملات دارند چرا که بازار فارکس به طور مستقیم به سلامت و رشد اقتصادی کشور ها مرتبط است برخی از این شاخص های مهم فاندامنتال در بازار فارکس عبارتند از:

تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی یکی از عوامل مهم در بررسی قدرت اقتصادی یک کشور محسوب می شود و بیانگر ارزش تمام خدمات و کالا های تولید شده در یک کشور و در یک بازه زمانی مشخص می باشد. به واسطه این شاخص می‌توان قدرت اقتصادی یک کشور را مورد ارزیابی قرار داد به خصوص اینکه نرخ رشد GDP در سه ماه مختلف سال در عملکرد ارز ملی یک کشور بسیار تاثیرگذار است.

نرخ بهره

نرخ بهره دیگر شاخص مهم در نتایج تحلیل فاندامنتال بازار فارکس می باشد که نشان دهنده چگونگی پاسخ بانک مرکزی یک کشور به فاکتور های اقتصادی مورد در آن زمان می باشد. زمانی که رشد اقتصادی یک کشور ضعیف باشد بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش می دهد تا به این وسیله پیشرفت اقتصادی را تحریک کنند و این چنین اقدامات باعث ایجاد نوسانات قیمتی در اقتصاد آن کشور خواهد شد. در صورتی که یک تحلیلگر تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال درستی را داشته باشد می تواند معاملات موفقی را انجام دهد.

نرخ تورم

نرخ تورم دیگر شاخصی است که در آنالیز فاندامنتال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به عنوان معیاری برای ارزش گذاری کالاها و خدمات در یک کشور در نظر گرفته می‌شود در دو سطح تولیدکننده و مصرف‌ کننده اندازه ‌گیری می‌شود. براساس این شاخص نرخ بالای تورم در یک کشور موجب افزایش ارزش ارز آن می‌ شود که افزایش نرخ بهره را موجب خواهد شد.

در این شرایط بانک مرکزی برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر تورم بالا نرخ بهره را افزایش می‌دهد که این امر موجب کاهش توان مصرفی مصرف‌کنندگان و در نتیجه کاهش قیمت کالاها و خدمات می شود.

چگونه با شاخص فاندامنتال کار کنیم؟

شاخص های فاندامنتال به عنوان یکی راهنما برای تحلیل گران محسوب می شود و با ارزیابی و تحلیل آن ها در رابطه با پروژه مورد نظر تا حدودی می توان تشخیص داد که آیا می توان برای سرمایه گذاری در آن پروژه اعتماد کرد یا نه و این که تا چه بازه زمانی می توان برای سرمایه گذاری در آن برنامه ریزی کرد.

آیا خبر ها هم بخشی از این سبک تحلیل ها هستند؟

به طور قطع خبر ها یکی از اصول اصلی در تحلیل فاندامنتال محسوب می شود چرا که تاثیر بسیار زیادی در نوسانات بازار های مالی دارند دیدگاه های مثبتی که در رابطه با یک پروژه توسط اشخاص مهم و تاثیر گذار در ابعاد اقتصادی ارائه می شود موجب افزایش قیمت بازار خواهد شد و دیدگاه های منفی موجب بی رغبتی افراد به سرمایه گذاری و کاهش قیمت آن خواهد شد.

درجه بندی FCAS به چه صورت است؟

تحلیل گران براساس شاخص های FCAS اقدام به رتبه بندی دارایی و ارز دیجیتال می کنند این رتبه بندی از ۰ تا ۱۰۰۰ در نظر گرفته شده است و با توجه به امتیازی که یک ارز کسب می کند در یک رنج پنج قسمتی قرار خواهد گرفت. برترین رتبه این رنج به عنوان S در نظر گرفته شده و جایگاه های بعدی به ترتیب A,B,C,F خواهند بود. آخرین رنج این رتبه بندی F خواهد بود و به منزله آسیب پذیر بودن یک ارز خواهد بود.

اصول اصلی FCAS چه مواردی هستند؟

شاخص FCAS یکی از شاخص های مهم ارزیابی ارزهای دیجیتال است که به تازگی توسط سایت کوین مارکت کپ جمع آوری و ارائه شده است. در این شاخص براساس اصول مهمی که شامل فعالیت کاربر، رفتار توسعه دهندگان و بلوغ بازار است به ارزیابی سلامت یک پروژه و ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری می پردازد.

Developer Behvior به چه صورت است؟

Developer Behvior به چه صورت است؟

یکی از شاخص ها و اصول اصلی در شاخص FCAS رفتار توسعه دهندگان یا همان Developer Behvior می باشد. این شاخص که برای اندازه گیری آپدیت پروتکل ها استفاده می شود موجب مقایسه فعالیت توسعه نرم افزار به منظور بررسی و ارزیابی پیشرفت ها می شود و در این شاخص ۳۰ متغییر را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

به طور کلی رفتار توسعه دهندگان باعث اندازه گیری درگیری جامعه و بهبود کد و تغییرات آن خواهد شد که تاثیر بسزایی بر روی شاخص های فاندامنتال خواهد داشت.

سخن پایانی

تحلیل فاندامنتال که با شاخص FCAS هم شناخته می شود ابزاری برای امتیاز دهی دارایی و مالی یک رمز ارز در بازار ارز دیجیتال است و یک شاخص مهم برای ارزیابی و سنجش جهت رتبه بندی فاندامنتال ارزهای دیجیتال می باشد. شاخص ها و عوامل متعددی برای سنجش فاندامنتال مورد ارزیابی قرار می گیرند و براساس این شاخص ها رتبه و اعتبار یک پروژه یا ارز برای سرمایه گذاری در آینده مشخص می شود.

اگر بحث فاندامنتال توجه شما را جلب کرده است به شما پیشنهاد می کنیم تا برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سایت تحلیل فاندامنتال را مطالعه کنید.

سوالات متداول

اصطلاح FCAS چه باشد؟

این واژه مخفف عبارت Fundamental crypto Asset Score می باشد.

شاخص فاندامنتتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال علم بررسی متغیر های مختلف مالی اقتصادی و دیگر عوامل تغییرپذیر مربوط به یک دارایی می شود که در نهایت منجر به تعیین ارزش حقیقی فعلی و احتمالی آن  در آینده می شود.

کارایی شاخص فاندامنتال چیست؟

به عنوان معیاری برای سنجش سلامت پروژه های رمز ارزها شناخته می شود و براساس این شاخص به ارزهای دیجیتال از نظر اعتبار و کارایی رتبه و امتیاز مخصوص به آن تعلق می گیرد.

مهمترین شاخص های FCAS چیست؟

مهمترین شاخص هایی که براساس آن پروژه ها را مورد ارزیابی قرار می دهند می توان به فعالیت کاربران، بلوغ کاربر و رفتار توسعه دهنده اشاره کرد.

مهمترین شاخص های فاندامنتال ارز دیجیتال چیست؟

حجم معاملات، بررسی کلی و تاریخچه ارز دیجیتال و برنامه ها و اهداف پروژه در آینده.

آیا شاخص فاندامنتال خریدنی است؟

این شاخص ها هم به صورت فروشی در بازار موجود است و هم به صورت رایگان در برخی از سایت ها ارائه شده است

امتیاز دهید
sara

sara

سارا مسعودی دانشجو رشته کامپیوتر هستم. از سال ۱۳۹۹ به تولید انواع محتوا برای سایت ها و شبکه های اجتماعی می پردازم.

0 نظر

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها